JACHTING NA ORLÍKU

Slunce se odráží o hladinu a prosvěcuje pestrobarevné podzimní listí stromů na strmých svazích, ledový vítr silně duje a napíná obě plachty, v lodi lupe, nakloněná se v ostrém úhlu žene po přehradě a přídí řeže vodní plochu. Re, otočeni kormidla, překlopení kosatky v rychlém sledu a opět vítr v plachtách a stoupat druhým směrem s větrem ve vlasech. Pardon, v čepicích.

Chladný první říjnový víkend vyrážíme na Orlík, v pátek večer půjčujeme za příjemnou mimosezónní cenu dvě jachty v Yacht Clubu Barrandov (http://www.yachtclubbarrandov.cz) sídlícím v hluboké zátoce pod Kožlím u Orlíka, a zakotveni v marině v lodích popíjíme, aby se nám v kajutách lépe spalo. Je zima a vše se houpe :-)

Do širých vod vyjíždíme s osmou ranní a uprostřed jezera v příkrovu mlh snídáme. Je zima až praští, oblečení to chce mít pořádné a raději se hýbat. Naše loď TES 678 BT je dlouhá 6,8m, šíře 2,5m, na zadní palubě 4 místa k sezení, uvnitř nečekaně prostorná, že se v klidu vyspí 6 lidí a posedí ještě více. Je tam i dřez, vařič, nádobí a wc. Pluje nás 5, na druhé větší Solině 27 6 lidí, loď si může vypůjčit pouze osoba s kapitánským průkazem.

Vyrolovat plachty a jedem. Zpočátku jsme trochu nejistí, ale postupně se dostáváme do ráže a křižujem to směrem k hrázi. Vítr fouká dostatečně, je zima, ale jinak pěkně. U přehrady se dostáváme do největších poryvů, loď jezdí nakloněná o 45 i více stupňů, v plachtoví jen praská, i jeden oběd se vykydl na podlahu. A když se Saša na chvíli skočila vykoupat, nebýt lana, tak ji snad nevytáhnem, asi třikrát jsme ji přejeli, než se ji podařilo zachytit.

Při návratu krásně svítí slunce a plavidel se na přehradě vynořilo překvapivě plno. Druhá loď nám vyhlašuje závod, jsou jednoznačně favoriti, ale zpočátku jedem vyrovnaný match. Pak jsme ale zvolili jinou strategii a zištně vyrazili ke břehu, kde do té doby nejvíc foukalo. Najednou tam ale přestalo, až po čtvrthodině se nám podařilo přejet jinam, kde jsme vzápětí opět vjeli do tišiny a tím byl závod naprosto prohrán. No nic, alespoň jsme se mohli kochat nádhernými břehy a rozervanými scenériemi mraků.

K večeru je pěkné světlo, které barví stromy do ještě sytějších podzimních barev, už jsme ale znaveni a hledáme místo na zakotvení. Po značné době hledání kotvíme nakonec u jakýchsi hausbótů, na břehu grilujem a povídáme. V popíjení pokračujeme v lodi, aby nebyla taková zima, je pohoda.

Vstáváme opět v 8, po hladině se válí mlha ještě víc než včera, je prosvícená sluncem a brázdí ji rybáři - fascinující. Je úplně jasno, dělá se krásný den.

Jedeme tentokráte na jih, okolo hradu Orlík a pod Žďákovský most. Je vskutku krásně, slunce svítí, i když vzduch je mrazivý, babí léto jak vyšité a vítr zase výtečně fučí. Všude okolo nádherná krajina - krásné členité vesměs zalesněné břehy se spoustou hlubokých zátok, kempy, chatičky a hrad na nich, lodě a hausboaty okolo. A my již zkušeně plachtíme nakloněni tu na jednu, tu na druhou stranu.

Končíme před čtvrtou, jsme již nasyceni a na lodi přece jen není moc možností, co dělat a jak se hýbat. Ale zážitek a zkušenost je to výtečná a adrenalinu při rychlé jízdě a náklonech bylo víc, než bychom leckdy toužili. Promrzlí a se spálenými obličeji mejeme a vracíme loď, ještě shltnout normální jídlo na pevné zemi v marině a jedeme k domovům. Příjemný to jachting nedaleko Prahy...