PRAHA PO POVODNÍCH
a situace v metru, 2002/03

Každému je jasné o jaké povodně se v roce 2002 jedná, ano, o ty, které postihly 40% území Čech, a byly nejrozsáhlejší a nejničivější za celá staletí. Bohužel/bohudík jsem se v době největšího poprasku nacházel mimo republiku a nemohl jsem fotograficky zdokumentovávat tuto událost. Až měsíc a půl po povodních jsem se vydal do nejvíce postiženého pražské čtvrti - Karlína a udělal pár snímků. Ale bylo mi velice smutno. I po tak dlouhé době to tam vypadalo jako po válce - rozkopané ulice, rozpadlé domy, omlácená omítka, na ulicích nepořádek a odpad ze zatopených domů a navíc ticho! Neuvěřitelné stísňující ticho: auta tam nejezdila, obchody zavřené, a lidi, co chodili po ulici, mlčeli...

vstup zakázán
- voda!
všechny linky metra... ...v centru
Prahy nejezdí
bláto v parku Smetanovo nábřeží... ... - Křížovnická televize
po úklidu přes 2m vody historické omítky prodejna Křižíkova Křižíkova Sokolovská
             

Zatímco Prahu křižovaly přeplněné tramvaje tvořící náhradní dopravu, zaplavené metro se postupně rekonstruovalo. Jenže byl nedostatek eskalátorů a poškozených stanic bylo mnoho, a tak opravy trvaly až do konce března 2003. Stanice byly uváděny do provozu v nouzovém stavu - bez obložení stěn, podhledů a ne s přístupněnými všemi vestibuly. Nutnost rychlosti a levnosti rekonstrukce vedla k používaní stejných materiálů a prvků (zejména bílé kovové obklady válcových tubusů, osvětlení), a tím k stíraní originality jednotlivých stanic. Architektura metra povodněmi dost utrpěla a je otázkou, zda je současný stav (březen 2003) jen přechodný, nebo to tak zůstane. Ale ne všechny obnovované stanice si pohoršily, některé si zachovávají předpovodňový vzhled, jiné ho dokonce zkvalitňují (Křižíkova).

Trasa B - Smíchovské nadraží: metro ze Zličína končí, přestup na tramvaje X-B či vlak (10/02)
             
Trasa C - Florenc:
první den v provozu (12/02)
dopravní situace v metru v říjnu Trasa A - Muzeum:
vedení rozvodů v tunelech metra
Trasa A - Můstek:
chybějí žluté bubliny (leden 03)
             
Florenc: podchod, vstup na trasu C a přestup přestup na Můstku (A- B) Můstek (A) osvětlení
             
Rez na průvlacích - Můstek (B) Národní Třída Invalidovna - něco dobré, něco ne Anděl - špatně řešené detaily
             

Karlín - březen 2003 - stále se toho ještě moc nezměnilo                          Křižíkova

Nám. Republiky - bez obkladů
             

Likvidování škod a viditelné následky neskončily březnem 2003, ale byly patrné ještě mnoho dalších měsíců, někde i let. Metro bylo zprovozněno, ale dodělávky se táhly, Karlín neměl tramvajovou dopravu do listopadu 2003, promáčené spisy se mrazí dodnes a čekají na sušení a mnoho, mnoho památek a věcí je ztraceno nenávratně.